رانندگی در شرایط جوی مختلف نیاز به دانش و مهارت های خاص خود دارد، ملزومات رانندگی در باران و زمانی که سطح جاده لغزنده است را در این مطلب آموزشی برای شما فراهم کردیم تا با رعایت آن سلامت خود و دیگر سرنشینان را تضمین کنید :

 

۱- هنگام بارش باران به دلیل قرار گرفتن آب باران بین سطوح آسفالت و لاستیک چسبندگی لاستیک به سطح آسفالت به میزان قابل توجهی کاهش یافته و فرمان و ترمز به خوبی عمل نخواهد کرد. در چنین مواردی باید از ترمز ، گاز و فرمان به‌آرامی استفاده کرد .

 

۲- قلبیرک فرمان را با دو دست به محکمی و اگر فرمان را یک ساعت فرض کنید دست چپ را روی عدد ۹ و دست راست را روی عدد ۳ قرار دهید . به این صورت کاملاً برای کنترل وسیله مسلط هستید .

 

۳- به خودروهای اطراف پشت و جلو توجه داشته باشید.

 

۴- مراقب عابرین پیاده و موتورسواران باشید. پاشیده شدن آب به سمت عابران و موتورسواران می تواند خطرات جدی برای آنان داشته باشد .

 

۵- سعی کنید در حد امکان از لاین وسط تردد کنید زیرا به دلیل شیب جاده ، آب در دو لاین ۱ و ۳ بیشتر جمع میشود .

 

۶ – در محل‌هایی که آب به میزان بیش از حد نرمال جمع شده است با سرعت بسیار کم رانندگی کنید زیرا احتمال خاموش شدن ماشین وجود دارد و در این صورت خطر جدی شما را تهدید می کند . همچنین هنگامی که ناگهان از روی آب ها که انباشته شده رد شوید کنترل ماشین ناگهان از دست شما خارج خواهد شد و احتمال چرخیدن یا واژگونی ماشین وجود دارد. همچنین پستی بلندی ها و چاله ها در این شرایط در زیر آب پنهان است و در برخورد با هر یک از این موارد کنترل وسیله از دست شما خارج خواهد شد.

 

۷ – اختلاف دمای خارج و داخل
ماشین باعث بخار شیشه می شود در چنین مواقعی می توان بخاری را روشن تنظیم را روی پرتاب باد به شیشه قرار داده و گرم کن شیشه عقب را روشن کنید . در مواقعی که احتیاج است بخار فوری پاک شود دکمه AC را روشن کنید. خواهید دید که فوری بخار از بین میرود در هنگام بارش باران به دلیل پراکندگی آب باران در فضا میزان دید کاهش می‌یابد . چراغها را روشن و از فلاشر نیز استفاده کنید. و در استفاده از برف پاک کن قناعت نکنید . همچنین سرعت را به نصف سرعت مجاز کاهش دهید. فاصله خود را با ماشین جلو به دو برابر مجاز برسانید . به چند خودرو جلوتر توجه داشته باشید. تا در زمان حادثه با آمادگی بیشتر بتوانید وسیله را کنترل کنید. از تغییر مسیر بین خطوط خودداری کنید.

 

۸- از گاز ، ترمز و تقییر مسیر ناگهانی خودداری کنید .

 

۹- اگر وسیله شما مجهز به سیستم abs نیست ترمز گیری را تا آستانه قفل شدن چرخها ادامه دهید و هشیار باشید به محض اینکه احساس کردید چرخها قفل شدند ترمز را رها و دوباره بگیرید .

 

۱۰- اگر وسیله شما مجهز به سیستم abs میباشد در هنگام ترمز گیری شدید، زیر پا احساس لرزش میکنید . ترمز را رها نکنید و ترمز گیری را ادامه دهید .

 

۱۱- هنگامی که فرمان به سمت چپ یا راست است ترمز شدید نکنید، سعی کنید در مواقعی که فرمان به صورت مستقیم است ترمز بگیرید .

 

۱۲- سعی کنید قبل از پیچها ترمز گیری لازم را انجام دهید سپس دنده معکوس را در صورت نیاز تعویض و بعد وارد پیچ شوید .

 

۱۳- اگر به هر دلیل شامل سرعت بالا یا لغزنده بودن سطح مسیر قسمت عقب وسیله منحرف شد . اول آرامش خود را حفظ کنید ، سپس عقب وسیله به هر سمت که منحرف شد فرمان را به همان سمت بچرخانید و به نسبت برگشت پشت وسیله به مسیر دلخواه، فرمان را برگردانید . در این شرایط از ترمز و گاز ناگهانی خودداری کنید .

 

۱۴ – توجه داشته باشید اگر عاج لاستیکهای وسیله شما بیش از ۵۰ درصد مصرف شده احتمال سرخوردن و خطرات ناشی از آن افزایش میابد و نیاز به توجه مزاعف میباشد .

 

۱۵- از سرنشینان بخواهید آرامش خود را حفظ و در کار راننده دخالت نکنند و اجازه دهند راننده در آرامش وسیله را هدایت کند .

 

۱۶- فریب سرعت ، ترمز و فرمانبرداری خوب وسیله را نخورید .در هنگام خیس بودن سطح جاده ، مقدار کمی روغن یا شن میتواند تمامی معادلات شما را تعقیر دهد و فاجعه‌ای جبران ناپذیر بسازد .

 

۱۷- بهتر است اگر کاملا در کنترل وسیله ماهر نیستید ریسک نکنید و وسیله را در یک منطقه امن متوقف کنید، کمی استراحت و پس از عادی شدن شرایط جوی به سفر خود ادامه دهید .

 

۱۸ – به خاطر داشته باشید گورستانها پر از اشخاصی است که با خود یا سرنشینان تعارف داشتند و هنگام خواب آلودگی ، خستگی یا عدم توانایی در هدایت وسیله در شرایط جوی نا مساعد به امید اینکه چیزی به رسیدن باقی نمانده ، به رانندگی ادامه دادند و هرگز به مقصد نرسیدند .

آرامش و ایمنی در سفر هدیه ما به شما.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.